آرایشی و زیبایی

8 راهکارهای خانگی برای درمان پوست چرب

درمان پوست چرب

راهکارهای خانگی برای درمان پوست چرب

«سِبوم» ماده‌ای با ماهیت مومی و روغنی است که وظیفه‌ی محافظت و آب‌رسانی به پوست را بر عهده دارد. با این وجود ترشح زیاد سبوم می‌تواند منجر به چربی پوست شود که خود باعث مسدود شدن منافذ پوست و ایجاد آکنه می‌گردد. پوست چرب نتیجه ترشح بیش از حد سِبوم از غدد چربی پوست است. این غدد در زیر سطح پوست قرار دارند. ژنتیک، تغییرات هورمونی یا حتی استرس می‌تواند ترشح سبوم را افزایش دهد. این ماده در حقیقت همیشه هم ماده‌ای مضر و بد نیست زیرا به محافظت و مرطوب‌سازی پوست و جلوگیری از ایجاد چین و چروک و همین‌طور براق و سالم ماندن موها کمک زیادی می‌کند.

اگرچه چربی بیش از حد پوست می‌تواند باعث مسدود شدن منافذ پوستی و افزایش آکنه شود، اما پوست چرب هم فواید زیادی با خود به همراه دارد. چربی به محافظت از پوست کمک زیادی می‌کند و افرادی که پوست چرب دارند پوستشان عموما ضخیم‌تر بوده و چین و چروک کمتری دارند. نکته‌ی مهم ایجاد تعادل بین چربی بیش از حد و حفظ رطوبت طبیعی پوست است.

کنترل چربی پوست و جوش‌های آکنه مسأله‌ای چالش‌برانگیز است. هنوز هم درمان‌های خانگی اغلب بدون استفاده از داروهای شیمیایی یا محصولات گران‌قیمت مراقبت از پوست، علائم چربی مازاد پوست را به‌خوبی کاهش می‌دهند.

در این مقاله از آرایشی و بهداشتی ورانی ، ما درباره‌ی دلایل چرب شدن درمان کاربردی صحبت می‌کنیم که از طریق آن‌ها فرد می‌تواند مشکل چربی پوست خود را بدون مصرف داروهای شیمیایی یا محصولات گران‌قیمت مراقبت از پوست کاهش دهد.

جهت خرید انواع لوازم ارایشی کلیک کنید.

چربی صورت چیست؟

به تجمع بیش از حد چربی‌ها در پوست که موجب براق شدن پوست و ایجاد منافذ باز روی سطح آن می‌شود چربی صورت می‌گویند. علت اصلی چرب شدن پوست صورت ترشح بیش از حد چربی توسط غدد زیرپوستی است. چربی پوست اگر متعادل نشود به جوش زدن منجر خواهد شد.

دلایل چرب شدن پوست صورت

دلایل چرب شدن پوست چرب

شستن بیش از حد صورت

این سناریو را در نظر بگیرید: هنگام صبح و شب صورتتان را می‌شویید، اما متوجه می‌شوید حتی قبل از ظهر، صورتتان دوباره چرب می‌شود، پس می‌خواهید در اولین فرصت دوباره صورتتان را بشویید؛ اما همین‌جا متوقف شوید!

هرچقدر هم که بخواهید صورتتان را به امید رهایی از درخشندگی نامطلوب پوستتان بشویید، زمانی که بیش از اندازه این کار را انجام دهید، عملاً دارید پوستتان را تحریک می‌کنید تا چربی اضافه ترشح کند.

اگر برای درمان پوست چرب صورت ، پوستتان را بیش از حد می‌شویید، پوست شما برای جبران چربی بیشتری تولید میکند و این چرخه همچنان ادامه خواهد داشت.

ژنتیک

یکی از مهمترین دلایل داشتن پوست چرب، ژنتیک و ارث است. اگر یکی از والدین شما پوست چرب داشته باشد، احتمال اینکه غدد چربی شما نیز بیش‌از اندازه فعال باشند، وجود دارد.

محل زندگی و آب‌وهوا

افرادی که در مناطقی با آب‌وهوای گرم و مرطوب زندگی می‌کنند، پوست چرب‌ و چسبناک‌تری دارند. هوای گرم و مرطوب، پوست را تحت تأثیر قرار داده و ترشح چربی را افزایش می‌دهد.

استفاده از مرطوب‌کننده‌های نامناسب

استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده به‌صورت روزانه برای حفظ سلامت و شادابی پوست مفید است؛ اما افرادی که پوست چرب دارند باید از نوع خاصی از مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنند. اگر پوست صورت شما چرب است هیچ‌وقت از کرم‌های مرطوب‌کننده غنی استفاده نکنید؛ زیرا این کرم‌ها رطوبت پوست را افزایش داده و موجب می‌شوند که پوستی چرب‌تر داشته باشید.

کرم‌های آنتی اکسیدان مرطوب‌کننده مخصوص پوست‌های چرب فاقد روغن و مات‌کننده هستند؛ این کرم‌ها علاوه‌بر خاصیت آب‌رسانی  از تولید چربی زیاد و ایجاد ظاهری براق جلوگیری می‌کنند. در انتخاب کرم‌های مرطوب‌کننده روزانه حتما به نوع پوستتان دقت کرده و محصولات باکیفیت را تهیه کنید. کرم‌ مرطوب‌کننده مخصوص پوست چرب سینره برای حفاظت از پوست شما گزینه مناسبی هستند.

استفاده از مرطوب کننده های نامناسب

استرس

یک علت چربی پوست نیز استرس است. استرس داشتن باعث ترشح کورتیزول در بدن می‌شود که این ماده علاوه بر کاهش استرس، موجب ترشح چربی پوست نیز خواهد شد.

علاوه‌بر این موارد، عوامل دیگری مانند میزان هورمون های بدن، وراثت، بارداری، داروها، آب و هوا، قاعدگی، کم خوابی و رژیم‌های غذایی هم می‌توانند از علل ایجاد چربی اضافی پوست باشند.

راهکارهای درمان پوست چرب

8 راهکارهای خانگی برای درمان پوست چرب 1

شست‌وشوی مرتب پوست

اولین راهکار درمان پوست چرب : آب گرم و صابون دشمن چربی پوست هستند و می‌توانند آن را به میزان قابل‌توجهی از بین ببرند؛ به همین دلیل توصیه می‌شود که افرادی که پوست چربی دارند هرروز به حمام بروند. البته توجه داشته باشید که این شست‌وشو نباید آن‌قدری باشد که باعث خشکی پوست شود و چربی طبیعی سطح آن را نیز از بین ببرد؛ یعنی نه باید از این سر بام بیفتید و نه از آن سر؛ شست‌وشوی صورت روزانه دو بار (صبح‌ها و شب‌ها) کافی است و بیشتر از آن باعث خشکی پوست می‌شود.

اگر احساس کردید شست‌وشوی روزانه پوست باعث ایجاد احساس خشکی در آن می‌شود بهتر است صابون مورد استفاده را تغییر دهید یا مقدار شست‌وشو را کمتر کنید. علاوه بر این نکات زیر را هم به یاد داشته باشید.

  • صابون‌های معطر می‌توانند باعث تحریک غدد چربی شوند.
  • اگر از صابون‌های بسیار قوی حاوی مواد شیمیایی استفاده کنید، پوست خشک می‌شود و بدن برای مقابله با این موضوع غدد چربی را فعال‌تر می‌کند.
  • لیف‌ها و کیسه‌های شست‌وشوی زبر با تحریک غدد چربی سطح آن را افزایش می‌دهند.
  • صابون‌های گلیسیرین بدون عطر برای افرادی که دارای آکنه نیستند بسیار موثر خواهد بود.

جهت خرید انواع لوازم ارایشی کلیک کنید.

استفاده از تونر برای کاهش چربی پوست

تونرهای قابض حاوی الکل معمولا باعث خشکی پوست می‌شوند. با این حال، بر اساس نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، مواد قابض طبیعی، مانند فندق جادوگر، می‌توانند خاصیت تسکین دهنده پوست و همین‌طور کنترل‌کننده سطح ترشح سبوم داشته باشند.

فندق جادوگر حاوی مقدار زیادی تانن است که آن را به یک قابض طبیعی و ضد التهاب تبدیل می‌کند. بسیاری از افراد با پوست چرب از فندق جادوگر به‌عنوان تنها تونر خود استفاده می‌کنند.

در بعضی از افراد، تونرهای قابض طبیعی باعث بزرگتر شدن منافذ پوست می‌شوند و تکه‌های کوچک محصولات آرایشی را که می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند از بین می‌برد.

با این حال، این محصولات ممکن است برای همه مفید نباشد. برخی افراد ممکن است در هنگام استفاده از تونرهای قابض، صورتشان دچار خارش یا حساسیت بشود. این اتفاق در واقع نشانه‌ی تحریک پوست است که می‌تواند منجر به تولید بیشتر سبوم شود.

افراد باید هر نوع تونر جدید را روی قسمت کوچکی از پوست آزمایش کنند تا از تحریک احتمالی آن جلوگیری کنند.

استفاده از تونر برای رفع چربی پوست

خشک کردن صورت با حوله تمیز

بعد از شستشو برای خشک کردن صورت از حوله یا دستمال تمیز استفاده کنید تا باکتری‌های موجود در حوله موجب چرب شدن پوست نشوند. پیشنهاد می‌کنیم بعد از خشک کردن صورت نیز از کرم مرطوب کننده‌ فاقد چربی استفاده کنید.

مصرف زیاد لبنیات

انواع لبنیات به‌ویژه شیر موجب تحریک غدد چربی در پوست و در نتیجه چرب شدن پوست می‌شوند. هورمون‌های موجود در محصولات لبنی باعث  عدم تعادل در تولید چربی و در نتیجه چربی بیش‌از حد پوست می‌شوند.

رژیم غذایی

 مواد غذایی نیز نقش مهمی در کنترل چربی پوست شما دارند. این مساله نیز برای افراد مختلف تفاوت‌های زیادی دارد و خود شما هستید که باید مواد غذایی که باعث چرب شدن پوست‌تان می‌شوند را شناسایی کرده و مصرف آن‌ها را به حداقل برسانید و از آن‌ها دوری کنید. در وعده‌های غذایی سعی کنید از همه گروه‌های غذایی استفاده کنید، سبزیجات و میوه‌ها را نیز در سبد غذایی خود تا حد امکان زیاد کنید. تحقیقات نشان داده است که مواد لبنی کم و بیش هم باعث چرب شدن پوست بدن می شوند، به خصوص شیر و بستنی که حاوی لاکتوز زیادی هستند.

توصیه می‌شود مصرف آن‌ها را کمتر و شیر نارگیل یا شیر بادام را جایگزین این محصولات لبنی کنید.

از ماسک صورت استفاده کنید

برخی از ماسک‌های صورت برای درمان پوست چرب مفید هستند. این ماسک‌ها حاوی مواد زیر هستند؛

  • ماسک گِلی: ماسک‌های حاوی مواد معدنی مانند اسمکتیت یا بنتونیت می‌توانند چربی را جذب کنند و درخشندگی پوست و سطح سبوم را بدون تحریک پوست کاهش دهند. برای جلوگیری از خشک شدن پوست فقط گاهی اوقات از آن‌ها استفاده کنید و بعد از آن یک مرطوب کننده ملایم بزنید.
  • ماسک عسل: یک پژوهش که در سال ۲۰۱۱ انجام شده نشان داد که عسل طبیعی حاوی ویژگی‌های ضد باکتریایی و ضدعفونی‌کننده است. یک ماسک صورت حاوی عسل برای مدت ۱۰ دقیقه می‌تواند باعث کاهش میزان آکنه و چربی پوست شود و در عین حال پوست را نرم و مرطوب نگه دارد.
  • ماسک بلغور جو دوسر: پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ماسک‌های حاوی بلغور جو دوسر کلوئیدی می‌تواند به پاک‌سازی پوست از چربی کمک کنند. جو دوسر حاوی ساپونین های ملایم، مواد پاک‌کننده، آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد التهابی است که می‌تواند پوست تحریک شده را تسکین دهد.
ماسک صورت

ماساژ پوست با کاغذ بلات

اگر درخشش ناشی از چربی پوست شما را اذیت می‌کند و دوست دارید که آن را کمتر کنید، کاغذ بلات به دردتان می‌خورد. این کاغذها تاثیری بر روی عملکرد غدد ترشح‌کننده سبوم ندارند و راهکار درمانی یا کنترلی نیستند؛ اما تا زمانی که مشغول درمان این مشکل هستید می‌توانید آن‌ها را برای طبیعی‌تر کردن جلوه پوست خود به کار ببرید.

مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی

مصرف داروهای پیشگیری از بارداری خوراکی می‌تواند به تعادل هورمون‌هایی کمک کند که می‌توانند باعث ترشح بیش از حد چربی شوند. به‌عنوان مثال استروژن میزان ترشح سبوم را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

با این حال، شایان ذکر است که برخی از انواع پروژسترون که ممکن است فرد به همراه استروژن مصرف کند، می‌تواند تولید سبوم را افزایش دهد. بنابراین، افراد باید برنامه پیشگیری از بارداری خود را با پزشک در میان بگذارند تا اطمینان حاصل کنند که نوع پروژسترون دریافتی آن‌ها با افزایش سطح سبوم ارتباطی ندارد.

سخن پایانی

اگر پس از خواندن و به کار گیری روش‌های درمان پوست چرب صورت، پوستتان همچنان براق است، ممکن است جزو آن دسته از افرادی باشید که پوست چربشان یک ویژگی ارثی است؛ یعنی در ژن شما وجود دارد. چون نمی‌توانید ژن‌های خود را تغییر دهید، می‌توانید از قوانین سرانگشتی بالا استفاده کرده و راه های مراقبت از پوست چرب را به کار بگیرید تا چهره‌ای با چربی کمتری و ظاهر غیر براق داشته باشید.

فروشگاه آرایشی و بهداشتی ورانی بهترین محصولات آرایشی و بهداشتی و مراقبت از پوست رو در اختیار شما قرار داده فقط کافیه کلیک کنید که در اسرع وقت محصول مورد نظر رو در دستتون داشته باشید.

دیدن محصولات فروشگاه ورانی…

دیدگاهتان را بنویسید