آرایشی و زیبایی

11 روش ساده برای کاهش چربی پوست

روش ساده برای کاهش چربی پوست

روش ساده برای کاهش چربی پوست

به طور کلی ترشح چربی یک ویژگی حیاتی برای پوست به حساب می آید که می تواند به سلامت پوست کمک شایانی نماید. بر این اساس ترشحات چربی از خشکی پوست جلوگیری می کند و خطر ابتلاء به بیماری های ناشی از آن نظیر پسوریازیس و اگزما را کاهش می دهد. این در حالی است که ترشح در برخی از افراد دارای پوست چرب بیش از اندازه و در مواردی نیز آزار دهنده است.

در این مقاله قصد داریم تا به معرفی 11 روش ساده برای کاهش چربی پوست بپردازیم. در صورتی که شما هم با چنین مشکلی مواجه هستید، توصیه می کنیم که در ادامه این مقاله با آرایشی ورانی همراه باشید.

جهت خرید انواع لوازم آرایشی و بهداشتی کلیک کنید.

پوست چرب چه ویژگی‌هایی دارد؟

چربی طبیعی پوست که سبوم نام دارد، از غدد چربی زیر پوست ترشح می‌شود و میزان آن، تعیین کننده نوع پوست خشک، معمولی، مختلط یا چرب است.

ترشح چربی در افرادی که پوست چرب دارند، زیاد است و چربی بیش از حد پوست باعث بروز مشکلاتی نظیر جوش‌های سرسیاه و سرسفید، آکنه، ایجاد منافذ باز و … خواهد شد.

پوست چرب و براق، اصلاً برای آرایش کردن مناسب نیست و ماندگاری آرایش را به شدت کم می‌کند. عوامل مختلفی از قبیل ژنتیک، هورمون‌ها، رژیم غذایی، استرس و مصرف بعضی از داروها می‌توانند علت چرب شدن پوست باشند.

معمولاً پوست چرب، ضخیم‌تر از پوست خشک بوده و در نتیجه مقاوم‌تر است. بنابراین کمتر دچار چین و چروک می‌شود. اما به دلیل وجود منافذ متعدد باز و بزرگ روی آن، گرد و غبار و آلودگی‌ها را بیشتر جذب خود می‌کند. در نتیجه پوست چرب نیاز دارد که چند بار در روز شسته شود.

روش های کنترل ترشح چربی پوست

اگر ترشح چربی پوست شما بیش از اندازه است نگران نباشید؛ زیرا با استفاده از روش های زیر می توانید میزان آن را کاهش دهید: 

شستشوی مرتب پوست

اگر پوست شما بیش از اندازه چربی ترشح می کند، لازم است آن را دو مرتبه در روز با شوینده ای غیرصابونی و ملایم تمیز کنید. توجه داشته باشید که استفاده از محصولات صابونی ترشح چربی در پوست را تشدید می کند.

شستشوی مرتب پوست

استفاده از تونر برای کاهش چربی پوست

تونرهای قابض حاوی الکل معمولا باعث خشکی پوست می‌شوند. با این حال، بر اساس نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، مواد قابض طبیعی، مانند فندق جادوگر، می‌توانند خاصیت تسکین دهنده پوست و همین‌طور کنترل‌کننده سطح ترشح سبوم داشته باشند.

فندق جادوگر حاوی مقدار زیادی تانن است که آن را به یک قابض طبیعی و ضد التهاب تبدیل می‌کند. بسیاری از افراد با پوست چرب از فندق جادوگر به‌عنوان تنها تونر خود استفاده می‌کنند.

در بعضی از افراد، تونرهای قابض طبیعی باعث بزرگتر شدن منافذ پوست می‌شوند و تکه‌های کوچک محصولات آرایشی را که می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند از بین می‌برد.

با این حال، این محصولات ممکن است برای همه مفید نباشد. برخی افراد ممکن است در هنگام استفاده از تونرهای قابض، صورتشان دچار خارش یا حساسیت بشود. این اتفاق در واقع نشانه‌ی تحریک پوست است که می‌تواند منجر به تولید بیشتر سبوم شود.

افراد باید هر نوع تونر جدید را روی قسمت کوچکی از پوست آزمایش کنند تا از تحریک احتمالی آن جلوگیری کنند.

استفاده از تونر برای رفع چربی پوست

کاهش مصرف نوشیدنی های الکلی

مصرف بیش از اندازه نوشیدنی های الکلی موجب بزرگ شدن رگ های خونی و غدد سباسه می شود و در نتیجه ترشح بیشتر سبوم می شود. بنابراین می توان گفت که کاهش مصرف الکل در کنترل ترشح چربی پوست موثر است.

کاهش مصرف نوشیدنی های الکلی

استفاده از محصولات حاوی سالیسیلیک اسید

سالیسیلیک اسید خاصیت لایه برداری ملایمی دارد که استفاده هفته ای از محصولات حاوی آن می تواند به از بین بردن سلول های مرده پوست، چربی اضافه و سایر مواد زائد کمک کند.

استفاده از کاغذهای جاذب چربی

این کاغذها که به صورت تکه های کوچک در برخی برندهای مطرح موجود هستند، به صورت موقتی چربی را از پوست

می زداید. این کاغذها برای استفاده روزمره مناسب هستند و غالبا بر روی آرایش نیز قابل استفاده هستند.

کاغذهای جاذب چربی پوست

استفاده از مرطوب کننده و آبرسان

بسیاری از افراد تصور می کنند که استفاده از مرطوب کننده ها موجب چرب شدن پوست می گردد. این در حالی است که استفاده از مرطوب کننده های فاقد چربی و غیر کومدوژنیک، موجب هیدراته شدن پوست می گردد و از مسدود شدن منافذ نیز جلوگیری به عمل می آورد.

جهت خرید انواع لوازم آرایشی و بهداشتی کلیک کنید.

مرطوب کننده و آبرسان

استفاده از ماسک های صورت

برخی از ماسک های صورت که بر اساس ساختار پوست چرب فرموله شده اند، به کنترل ترشح چربی پوست کمک می کند. برای این منظور می توانید از ماسک های خانگی نیز استفاده نمایند. جعفری و خاک رس از جمله موادی هستند که چربی پوست را به خود جذب می کنند و از آنها می توانید در ماسک های خانگی خود بهره ببرید.

جلوگیری از چربی پوست با ماسک صورت

پوست را تازه کنید

بسته به میزان چربی پوست خود خوب است که هفته‌ای یک‌ بار از لایه‌بردار استفاده کنید. چربی اضافه‌ای که پوست شما تولید می‌کند باعث ایجاد سلول‌های مرده روی سطح پوست می‌شود. برای زدودن سلول‌های مرده و گرد و غبار از پوستتان و همچنین تازه نگه‌ داشتن سطح پوستتان باید برنامهٔ منظمی برای استفاده از لایه‌بردار داشته باشید. همچنین استفاده از اسکراب‌های پوست می‌تواند برایتان مفید باشد. یک اسکراب مناسب انتخاب کنید و هفته‌ای یک‌ بار به آرامی روی پوست مرطوب بزنید. با این‌ کار آلودگی و سلول‌های مرده را از صورت برمی‌دارید تا اصطلاحاً پوستتان نفسی بکشد.

11 روش ساده برای کاهش چربی پوست 1

پوست را مرطوب نگه دارید

این باور عمومی وجود دارد که پوست چرب دیگر نیازی به مرطوب‌کننده ندارد، اما این تصور اشتباه است. محروم کردن پوست چرب از مرطوب‌کننده تنها باعث می‌شود غده‌های چربی‌ساز برای تولید چربی بیشتر تشویق شوند تا کمبود رطوبت را جبران کنند. از این رو استفاده از مرطوب‌کنندهٔ مخصوص پوست چرب برای شما لازم و ضروری است.

صورتتان را با گوجه‌فرنگی بشویید

یک برش ساده از گوجه‌فرنگی چربی پوستتان را کاهش می‌دهد، زیرا خاصیت مرطوب‌کنندگی و خنک‌کنندگی ویژه‌ای دارد. گوجه‌فرنگی رطوبت پوست را جذب می‌کند و آن را خشک و تمیز نگه می‌دارد. یک گوجه‌فرنگی متوسط را از وسط نصف کنید و روی پوستتان بکشید و بگذارید آب گوجه ۱۵ دقیقه روی پوست بماند. همچنین می‌توانید آب گوجه را بگیرید و با یک قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کنید تا به یک ماسک صورت طبیعی دست یابید.

11 روش ساده برای کاهش چربی پوست 2

کاهش میزان استرس

استرس باعث ترشح هورمون هایی نظیر کورتیزول و در نتیجه افزایش تولید سبوم می شود. بنابراین می توان گفت که کاهش استرس در کنترل چربی پوست موثر است. انجام فعالیت هایی نظیر یوگا، مدیتیشن و اجتناب از مصرف نوشیدنی های الکلی، داشتن خواب کافی و برنامه ورزشی منظم در کاهش استرس های روزانه و کنترل ترشح چربی پوست بسیار موثر است.

تاثیر استرس در چربی پوست

پیشگیری از چربی پوست

جلوگیری از چربی بیش از حد پوست که تا حدود زیادی به ژنتیک فرد مرتبط است دشوار است. حتی کنترل سبوم ناشی از تغییرات هورمونی فرد هم امری دشوار است.

بهترین روش پیشگیری برای پوست چرب این است که فرد یک روال مراقبت از پوست را که برایش نتیجه می‌دهد، پیدا کند و به آن پایبند باشد.

وقتی پوست چرب می‌شود، پنهان کردن آن با مواد آرایشی می‌تواند روشی وسوسه‌انگیز باشد. با این حال، برخی از محصولات آرایشی، به ویژه محصولات حاوی روغن، می‌توانند علائم را بدتر کرده یا منافذ پوست را مسدود کنند.

مواد آرایشی مبتنی بر آب می‌توانند برای برخی از افراد گزینه‌ی بهتری باشند، هر چند برخی دیگر معتقدند که استفاده از هیچ مواد آرایشی برای پوست آن‌ها مناسب نیست.

بسیاری از افراد همچنین معتقدند که رژیم غذایی آن‌ها است که وضعیت ترشح سبوم را تعیین می‌کند. مصرف مرتب آب و مایعات، پرهیز از مصرف غذاهای چرب و چربی‌های ترانس و داشتن یک رژیم غذایی کامل و سرشار از مواد مغذی مفید می‌تواند به کنترل ترشح سبوم کمک زیادی بکند.

علائم چربی پوست

علائم متداول پوست چرب شامل ظاهر براق پوست است به همراه منافذ مسدود شده‌ی سطح پوست و جوش زیاد.

پوست چرب عمدتا سطح صورت را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. علائم پوست چرب در ادامه آورده شده است؛

  • ظاهر براق یا چرب پوست
  • منافذ پوستی بسیار بزرگ یا واضح
  • پوستی با ظاهر ضخیم یا خشن
  • جوش‌های گاه به گاه یا مداوم
  • منافذ مسدود شده و جوش‌های سرسیاه

افرادی که پوست چرب دارند معمولا در یافتن محصولات آرایش متناسب با پوست خود مشکل دارند، زیرا مواد آرایش می‌تواند با سبوم سطح پوست مخلوط شود و قوام متفاوتی به پوست بدهد.

علائم پوست چرب و شدت آن در افراد متفاوت است. ژنتیک در تعیین میزان چربی نقش زیادی دارد.

تغییرات هورمونی یا سطح استرس بالا هم ممکن است تولید سبوم و چربی را افزایش دهد.

سخن آخر

امیدواریم این مقاله برایتان مفید و کاربردی بوده باشد. فروشگاه اینترنتی ورانی انواع لوازم آرایشی با بالاترین سطح کیفیت را ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید محصول مورد نظر خود به وب سایت اینترنتی ورانی مراجعه کنید. خوشحال می‌شویم تجربه‌ی خود را از مطالعه‌ی آن با ما به اشتراک بگذارید. همچنین هم‌رسانی این نوشته با سایر دوستان و آشنایان را نیز فراموش نکنید.

فروشگاه آرایشی و بهداشتی ورانی بهترین محصولات آرایشی و بهداشتی و مراقبت از پوست رو در اختیار شما قرار داده فقط کافیه کلیک کنید که در اسرع وقت محصول مورد نظر رو در دستتون داشته باشید.

دیدن محصولات فروشگاه ورانی…

دیدگاهتان را بنویسید